czwartek, 25 sierpnia 2011

Bike Repair Man 7 / Wymiana linki przerzutki tylnej / Mike

W dzisiejszym odcinku poradnika małego mechanika; "Co i jak najskuteczniej popsuć ?"
Skupimy się na wymianie linki oraz pancerzy przerzutki tylnej ( z przednią postępujemy tak samo )
oraz poznamy kilka podstawowych informacji na temat regulacji przerzutki.

Ok. Ale najpierw trochę ogólników ...

Pancerze w skutek intensywnego użytkowania ... ( a przecież my prawdziwi kolarze, nie odpuszczamy nawet jak pada lub jest błoto ) ... zapychają się brudem, piachem itp. Powoduje to również korozje samej linki przerzutki.

Podstawowa zasada: Wymieniamy zawsze komplet; linka + pancerze ! Części te zużywają się razem ...
( Tak jak np. łańcuch i kaseta. No chyba ze ktoś stosuje kilka łańcuchów rotacyjnie ) ... więc i razem je wymieniamy.

Jak Wam jakiś mechanik powie, że nie trzeba pancerzy ruszać. To jest dupa wołowa, a nie mechanik.
W tył zwrot na pięcie i do innego serwisu ...

Co do samych pancerzy nie będę się wypowiadał. Jest ich spory wybór i można by książkę o nich napisać.
Ja stosuje oryginalne Shimano. Są tanie, solidne i można je bez stresu kilka razy w sezonie wymienić, nie płacąc za komplet pod dwie stówy.

Ok Przechodzimy do sedna sprawy ...

Wymagane narzędzia:
Przecinak do kabli
Klucze imbusowe
Śrubokręt krzyżakowy

Na początek logika podpowiada, że należało by zdjąć najpierw stary komplet ( pancerze + linka ).
Odcinamy postrzępioną, brudną i powyginaną końcówkę linki, dzięki temu, będzie nam łatwiej ją przez przerzutkę i manetkę wyciągać ...

Stary komplet ...
... odcinamy poszarpaną końcówkę
Następnie demontujemy pancerze i starą linkę. W tym celu zrzucamy bieg na najniższy i odkręcamy zaślepkę przy manetce w celu wysunięcia linki.

Usuwamy pancerze ...
... odkręcamy zaślepkę ...
... usuwamy starą linkę.
Stare pancerze na razie zostawiamy, przydadzą się przy docinaniu nowych.
Dodatkowo smarujemy przy okazji manetkę.

Pancerze zostawiamy na wzór ...
... przy okazji smarujemy manetkę ...
... i "popracujmy" trochę manetką by smar dotarł wszędzie.
Następnie bierzemy komplet nowych pancerzy i korzystając ze starych jako wzoru docinamy do odpowiedniej długości.

Komplet nowych pancerzy ...
... a stare pancerze służą jako wzornik ...
... by dociąć nowe pancerze ...

Po docięciu pancerz w środku będzie zaślepiony, niwelujemy to używając pincety lub zaostrzonej szprychy. Następnie nową linkę wprowadzamy przez manetkę w zamontowane nowe pancerze.

Montujemy nowe pancerz ...
Nowa linka.
Śrubę regulacyjną wykręcamy lekko, by mieć zapas na późniejszą regulację
Wprowadzamy nową linkę ...
... i przeprowadzamy przez pancerze.
Mocujemy linkę w przerzutce i dokręcamy. Następnie naciągamy ręcznie by pancerze się ułożyły oraz likwidujemy w ten sposób naturalny luz linki po montażu. Po tej czynności ponownie odkręcamy śrubę mocującą linkę w przerzutce i naciągamy raz jeszcze linkę. Zobaczycie wejdzie minimum 1cm dalej...

Dokręcamy linkę ...
... naciągamy linkę.
Na koniec obcinamy linkę, zostawiając około 2cm za śrubą mocującą, wkręcamy z powrotem zaślepkę w manetkę i zakładamy końcówkę na linke by się nie strzępiła.

Obcinamy linkę ...
... wkręcamy zaślepkę ...
... i mocujemy zaślepkę.
Gotowe! Łatwe, szybkie i przyjemne... Powodzenia :)

Mike



1 komentarz: