wtorek, 14 września 2010

Bike Repair Man 2 / Zaplatanie koła / Mike

Z racji na paskudną pogodę wczorajszy trening regeneracyjny postanowiłem sobie odpuścić ( Niestety nie jestem taki twardy jak Pio_Trek ). Popołudnie poświęciłem na serwis rowerów ( naprawę przerzutki w szosie ) a że sprawnie mi to poszło miałem jeszcze troszkę czasu na podłubanie przy "zimówce" która buduje na starej ramie MikeBike. Koło przednie miałem gotowe wystarczyło założyć oponę. Natomiast tylne postanowiłem zbudować z części które pozostały z czasów mojej działalności gospodarczej:). I to nie byle Jaki piasta shimano deore na centerlock-u, ztuningowana obręcz ( pomalowana na atrakcyjny metaliczny kolor ) i używane szprych.
Kurcze 3 lata nie budowałem już koła, więc wyzwanie było bardzo pociągające. Przechodząc do rzeczy: Oto Jak Buduje Się Koło:

Na początek przygotowujemy wszystkie niezbędne narzędzia i części- obręcz, szprychy ( krótsze od strony bębenka w tym przypadku zastosowałem 262mm i dłuższe od strony tarczy 264mm ), piastę i nyple. W zestawie niezbędnych narzędzi nie może zabraknąć- śrubokręta, klucza do szprych i zimnego browara:)

Narzędzia i części
Następnie przeciągamy szprych przez co drugi otwór w paście i mocujemy do obręczy ( jeżeli otwory w obręczy są asymetryczne do mocujemy do tego bliżej strony piasty przez którą przeciągamy szprychę ) oraz do co czwartego otworu w obręczy

co czwarty otwór...
 Kolejny krok to założenie szprych z drugiej strony piasty.Montujemy je parami jedno oczko na przód w piaście w stosunku do szprych po drugiej stronie oraz otwór sąsiedni z już zamocowanymi szprychami.

parami z szprychami strony przeciwnej

Jak zapleciemy wszystkie szprychy przechodzimy do krzyżowania szprych. W pozostałe wolne oczka w pieście montujemy szprychy od wewnętrznej strony piasty ( cały czas trzeba pamiętać o prawidłowej długości szprych dlaczego to takie ważne a no dlatego że piasta nie jest symetryczna, jest znacznie dłuższa od strony bębenka, dlatego jej kołnież znajduje się bliżej środka koło przez co szprychy muszą być krótsze ). Jak zaplatamy na trzy krzyże ( jak w moim przypadku ) prowadzimy szprychę nad dwoma i pod trzecią. I montujemy do otworu znajdującego się bliżej tej strony koła którą właśnie zaplatamy.
nad nad i pod...

nad nad i pod

Po założeniu wszystkich szprych dokręcamy nyple. należy zachować umiar w liczbie obrotów ( unikamy tak powstawania nie potrzebnych naprężeń obręczy ) każdą szprychę dokręcamy taką samą ilością obrotów. zajmie nam to kilka powtórzeń dla wszystkich szprych ale nie warto się w tym miejscu spieszyć gdyż dobrze dokręcone szprychy na tym etapie ułatwią późniejsze centrowanie.

spokój i umiar przyniesie plusy na kolejnym etapie:)



Koło prawie gotowe


Na koniec pozostaje wycentrowanie i wyśrodkowanie koła... ( ja używam samemu zrobionego narzędzia do wyśrodkowywania piasty patrz foto )

Własny wynalazek

Koło Jul z oponką

Koło juz zamontowane w "zimówce"
 Powodzenia nie pękajcie tego się można nauczyć a satysfakcja z zmontowanego koło jest nie zastąpiona dla mnie to jedna z najfajniejszych rzeczy jakie można zrobić przy swojej ukochanej maszynie:)

Mike

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz